Naturliga ingredienser för bättre kosmetik
AAK Personal Care är en världsledande producent av hållbara, tekniskt avancerade växtbaserade oljor för skönhetsindustrin. Produkterna är en väsentlig del av slutprodukternas faktiska funktioner och egenskaper. Det de gör beskriver de själva som ”redefine natural”. Alltså att omdefiniera vad som är naturligt i skönhetsindustrin.
Vårt uppdrag var att förstärka varumärket och göra AAK Personal Care tydligare på den internationella marknaden. Som grund utarbetades en ny varumärkesplattform och ett eget grafiskt utseende för Personal Care. Hjälten i den grafiska identiteten är de naturliga oljorna uttryckta på ett stilistiskt och konstnärligt sätt. Det kommunikativa i övrigt bestod av kampanjer, filmer och annat material, bland annat för internationella kosmetikmässor.
Vill du träffa oss?
Hör av dig!
Vad vi har gjort?
Varumärkesplattform • Grafisk profil • Kampanjer Mässkoncept • Film • Print
Vill du veta mer?
Heléne Mattisson
Account manager
Kolo Nafaso
AAK initierade ett sourcingprojekt i Burkina Faso baserat på Fair Trade-principerna. Tanken var att skapa en ”win-win” mellan kvinnor som traditionellt samlar shea-kärnor och AAK. Projektet har blivit ett nytt sätt att göra affärer både för AAK och för de över 115 000 kvinnorna i Västafrika som idag berörs.För att hjälpa kosmetiktillverkare förstå samarbetets fördelar för formulerare, konsumenter, lokalbefolkningen, miljön och t.o.m. shea-trädens framtid, har Konovalenko skapat ett inspirerande kommunikationspaket som ger möjlighet till mer fruktsamma affärer mellan distributörerna och deras kunder.
Ren skönhet med rapsolja
Efterfrågan av hållbara kosmetiska produkter har ökat kraftigt de senaste åren. AAK:s affärsområde Personal Care driver på utvecklingen genom att regelbundet skicka ut tips och information om hur deras vegetabiliska oljor och fetter kan bidra till att skapa mer hållbara kosmetiska produkter.Det senaste utskicket vänder sig till kosmetikbranschens formulerare och innehåller fyra rapsoljebaserade produkter samt en broschyr som syftar till att stimulera kreativiteten hos branschens produktutvecklare och formulerare. Och göra världen lite vackrare.
In-cosmetics Asia
AAK Personal Care lanserade sin nya kampanj, ”inspirasian – face care rituals for a changing world”. Kampanjen tar fasta på globala hudvårdstrender och visar hur ultralätta, superfunktionella produkter inspirerade av Asien kan skapas med en bättre hållbarhetsprofil tack vare teknologi utvecklad i väst.Konovalenko tog kommunikationskonceptet och var inblandad i allt från monterdesign till film, webbkampanj, webinar, annonser, stora pelaraffischer och en 30-minuters ”innovation seminar” presenterad av Technical Manager, Jarek Tabor.
Fler uppdrag